TGT Mag

آزمایشگاه تست عملکرد مبدل های حرارتی صفحه ای

#
در دنیای اقتصاد که هر روز در حال تغییر است، به منظور بهبود شرایط رقابتی و تبدیل شدن به یکی از شرکت های پیشرو در ایران و منطقه، شایسته است تا در زمینه فناوری های پایه و توسعه فناوری، سرمایه گذاری گسترده انجام گیرد. لذا شرکت طاها قالب توس پروژه های متعددی با این هدف انجام داده و یا در دست انجام دارد که از مهم ترین پروژه هایی که تا کنون به سرانجام رسیده اند می توان به طراحی و ساخت آزمایشگاه تحقیقاتی مبدل های حرارتی اشاره نمود. این آزمایشگاه شامل بخش های متعددی است که مهم ترین آن دستگاه تست عملکرد مبدل حرارتی (به عنوان اصلی ترین محصول شرکت طاها قالب توس) می باشد.

لزوم تاسیس مرکز مطالعاتی-آزمایشگاهی جامع در حوزه مبدل های حرارتی:
با توجه به چالش های متعددی که کشورهای در حال توسعه و مخصوصا ایران در حوزه مصرف انرژی و توسعه پایدار دارند و همچنین با در نظر داشتن نقش عمده مبدل های حرارتی در بازیافت و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع، لزوم بررسی و شناسایی راهکارهای توسعه مبدل های حراتی بیش از پیش نمایان می شود. مشکلات ساختاری که در صنایع تولید مبدل های حرارتی مانع از توسعه آنها میشود به اختصار عبارتند از:
عدم استفاده از روش های نوین طراحی مبدل های حرارتی
عدم تطبیق با تکنولوژی روز 
عدم وجود آزمایشگاههای مجهز تست عملکرد جهت اعتبارسنجی طراحی های انجام شده

جهت پوشش نقاط ضعفی که در زمینه تحقیقات پیرامون طراحی و توسعه مبدل های حرارتی در کشور وجود دارد، شرکت طاها قالب توس  اقدام به تاسیس یک آزمایشگاه صنعتی-تحقیقاتی در زمینه تست عملکرد و راندمان انرژی مبدل های حرارتی نمود. لازم به ذکر است که آزمایشگاه طاها قالب توس تنها آزمایشگاه عملکرد مبدل حرارتی می باشد که موفق به اخذ گواهی 17025  از سازمان ملی استاندارد کشور شده است.

این مرکز قادر به پوشش آزمون مبدل حرارتی در حوزه های زیر می باشد: 
- تست عملکرد مبدل حرارتی مایع-مایع.
- تست تعیین ظرفیت مبدل حرارتی.
- تست خستگی دما و فشار (تست گسکت).
- تجهیزات بررسی رسوب گذاری.
- تست نانوسیالات.
دستگاه تست عملکرد مبدل حرارتی صفحه ای
تمامی شرکت های معتبر تولید کننده مبدل حرارتی دنیا از دستگاه های گرانقیمت تست عملکرد سود می برند. چرا که فضای رقابتی موجود ایجاب می کند تا در جهت هرچه بهینه تر کردن محصولات خود گام بردارند.
شرکت طاها قالب توس نیز با توجه به  برنامه های طراحی خاص خود، پس از انجام تحلیل های عددی و طراحی محصول جدید (صفحه با الگوی جدید) نمونه اولیه را ساخته و عملکرد این محصول را با بهره گیری از دستگاه تست عملکرد با بالاترین دقت و کمترین میزان عدم قطعیت مورد آزمون قرار می دهد .


شکل1: شماتیک دستگاه تست عملکرد مبدل حرارتی.

 

دستگاه تست خستگی دما و فشار (تست گسکت)
محصول اصلی شرکت طاها قالب توس مبدل حرارتی صفحه ای گسکت دار است. گسکت بسته به نوع سیال از جنس های مختلفی ساخته می شود (EPDM، NBR، HNBR، FKM و ...). برای تست مقاومت گسکت ها در برابر دما و فشار بالا نیاز است تا تست خستگی دما و فشار به منظور تعیین عمر گسکت در شرایط طراحی انجام گیرد. آزمایشگاه مبدل حرارتی طاها قالب توس مجهز به تجهیزات تعیین عمر واشرهای مبدل حرارتی صفحه ای می باشد. به کمک این مرکز بهبود عمر واشرهای مبدل حرارتی بطور پیوسته صورت می پذیرد.

تجهیزات بررسی رسوب گذاری
از جمله مباحث چالش برانگیز در حوزه مبدل های حرارتی، پیش بینی رسوب و بهینه سازی به منظور کاهش تشکیل رسوبات می باشد. این موضوع نیازمند دستگاه تستی می باشد که قادر به اندازه گیری نرخ تشکیل رسوبات، ترکیبات شیمیایی لایه رسوب، چسبندگی لایه رسوب و تاثیر پارامترهای عملکردی بر روی تشکیل رسوبات باشد. از اطلاعات فوق به منظور بهبود مبدل حرارتی، تولید افزودنی های ضد رسوب، تاثیر استفاده از نانوپوشش ها، پوشش های سرامیکی و بهینه سازی شرایط فرآیند برای مبارزه با رسوب استفاده خواهد گردید. لازم به ذکر است که تشکیل رسوب بویژه در صنایع نفت و گاز هرساله هزینه های هنگفتی را به بار می آورد. این موضوع لزوم توسعه مطالعات رسوب در مبدل های حرارتی را آشکار می سازد.

 


 شکل 2: تشکیل رسوب در یک مبدل حرارتی صفحه ای.



 شکل 3: استفاده از نانوپوشش ها جهت کاهش رسوب گذاری در مبدل های صفحه ای.

 

  • عضویت در خبرنامه الکترونیکی